معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با اشاره به پیچیدگی موضوع خودکشی، گفت: این مساله، چالشی جهانی و چند فاکتوری است و یکی از مهمترین علل آن افسردگی است؛ عاملی که برای کارشناسان حوزه سلامت روان، کاملاً شناخته شده است. شنیدن خبر خودکشی در جامعه دانشجویی و دانشگاهی از تلخترین اتفاقاتی است که ممکن است در دوران مسئولیت هر فردی رخ دهد.
به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر مسعود حبیبی در دهمین دوره «دانشافزایی حرفهای ویژه روسا و کارشناسان تیم تخصصی طرح پنجره نو» با عنوان «مداخله شناختیرفتاری در مدیریت رفتارهای خودآسیبرسان و خودکشی در دانشجویان و دستیاران دانشگاههای علوم پزشکی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه یکی از مسئولیتهای معاونت فرهنگی و دانشجویی، پیشگیری و سپس رسیدگی به این مسئله است، افزود: مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور وظیفه دارند در این زمینه فعال عمل کنند و این مسئولیت، اهمیت و سنگینی کار ما را دوچندان میکند.
دکتر حبیبی در ادامه با اشاره به ساختار دفاتر مشاوره و سلامت روان دانشگاههای علوم پزشکی، تصریح کرد: با گسترش ساختار تشکیلاتی مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و ایرانی، زمینه موفقیتهای بیشتر فراهم خواهد شد. این تغییرات به ما کمک میکند تا منابع انسانی و مالی لازم را بهتر تأمین کرده و وظایف مرتبط با دانشجویان را مؤثرتر پیش ببریم.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید فعالیت های اخیر این حوزه، گفت: اقدامات متعددی انجام پذیرفته از جمله طراحی و ایجاد شبکه مهارتهای زندگی میباشد. که برای این مهم نخستین کارگاه تربیت مربی مهارتهای زندگی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد که میتواند پایه و اساس برنامههای آینده باشد.
وی افزود: ضروری است درس "مهارتهای زندگی" در زمره دروس عمومی دانشجویان قرار گیرد تا آنها به طور علمی با مهارتهای زندگی آشنا شوند. این پیشنهاد به شورای عالی برنامهریزی پزشکی ارائه شده و از ضروریترین دروس حوزه آموزش عمومی برای دانشجویان علوم پزشکی است.
ضرورت آموزش مهارتهای زندگی به دانشجویان
دکتر حبیبی تأکید کرد: دانشجویانی که مهارتهای لازم برای مقابله با مشکلات و ارتباط مؤثر با خانواده و دوستان را فرا میگیرند، تابآوری بیشتری پیدا میکنند و از افکار آسیبرسان دور میشوند. گاهی ممکن است دانشجویان ظاهری شاد داشته باشند اما فاقد این مهارتها باشند؛ بنابراین باید هوشیار بود.
وی با اشاره به لزوم گسترش مهارتهای زندگی در میان دانشجویان نخبه افزود: دانشجوی نخبه علاوه بر هوش و توان علمی که دارد باید این مهارتها را نیز بیاموزد تا بتواند برای خود، خانواده و کشورش مؤثرتر باشد و پایدار بماند.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: هنر ما این است که مهارتهای زندگی را تنها در قالب کلاسهای آموزشی ارائه ندهیم، بلکه از طریق برنامههای فرهنگی، هنری و تفریحی متنوع، با خلاقیت و نوآوری کارشناسان این حوزه، میزان تأثیرگذاری و پذیرش آن را در بین دانشجویان افزایش دهیم.
معاون وزیر ادامه داد: کارگاهها مخاطبان خاص خود را دارند، اما باید با تولید مستندات، فیلمهای کوتاه و بهرهگیری از ظرفیت هنر و رسانه، این موضوعات را برای دانشجویان جذابتر کنیم. در این مسیر میتوان از جشنواره سیمرغ و سایر جشنوارههای فرهنگی وزارت بهداشت بهره برد.
دکتر حبیبی همچنین بر اهمیت طرح "پنجره نو" تأکید کرد و گفت: برگزاری چنین طرحی اقدامی ارزشمند است و از همه همکاران که با دانش و تجربه خود در مسیر تحقق آن گام برداشتند، سپاسگزارم. این طرح به قدری کاربردی و مؤثر بوده که در سازمان اجتماعی وزارت کشور بهعنوان یکی از طرحهای برگزیده مورد حمایت قرار گرفته است.
وی با تأکید بر استفاده از متخصصان برجسته روانپزشکی، روانشناسی و مددکاری در اجرای این طرح افزود: باید با تکیه بر توان علمی پزشکان، روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران خبره، خدمات اثربخشی به جامعه دانشگاهی ارائه دهیم و با گزارشدهی شفاف، این اطمینان را به دانشجویان و خانوادهها بدهیم که ما در کنار آنها هستیم و کار را رها نخواهیم کرد.
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: هرچند آمار خودکشی در جامعه دانشگاهی در مقایسه جامعه و میانگین بین المللی بالاتر نیست، اما حتی یک مورد هم زیاد است و نباید رخ دهد، برای کاهش همین میزان اندک نیز باید با مداخلات درمانی، روانشناسی و اجرایی آن مانع شکلگیری این افکار شویم.
وی در ادامه گفت: ضروری است برنامههای فوقبرنامه، فرهنگی و ورزشی توسعه یابد تا دانشجویان بتوانند در قالب گروههای فرهنگی و اجتماعی فعال شوند و فرصت اثر گذاری و احساس شنیده شدن و دیدهشدن داشته باشند. مدیریت فرهنگی، تربیت بدنی و اداره کل دانشجویی باید در این زمینه ورود جدیتری داشته باشند.
نظر شما